Indítlak - Barlay Ö. Szabolcs
Egy meghökkentő élmény
Közhely számba megy, ha szóba hozzuk korunk
érdektelenségét, elfásultságát, érzéketlenségét vagy individualizmusát. De ami a
mindennapi beszélgetés során csak közhely, ugyanaz már nehéz feladattá, olykor
keserű kenyérré, vagy rossz szájízt hagyó élménnyé válik, amikor mások
jobbításával összefüggő feladatok nehezednek ránk. Gyakran kerülnek ilyen
helyzetbe cseperedő gyermekeik nevelése során a szülők, más relációban a
lelkipásztorok, a nevelők és a tanárok, a társadalmi élet szereplői, de még a
jóbarátok is. Vajon esetenként miért nem fogadják el a jószándékba csomagolt
igaz beszédet az emberek? Amennyire illogikus ez a magatartásuk, annyira nehéz
értelmes választ adni a "miértek-re". Úgy látszik, hogy az oda-vissza történő
kérdések és válaszok szintjén egyelőre nem lehet megoldást remélni.
A fenti probléma boncolgatásával bíbelődve ráakadtam egy okos megfigyelésre,
amely az egész kérdéskört egy más dimenzióba helyezi át. VI. Pál pápa 1975-ben
ezt a megállapítást tette: "A mai embert inkább érdeklik a tanúk, mint a
tanítók, és ha mégis hallgatnak a tanítókra, azért teszik, mert ők egyben tanúk
is." (Evangelii nuntiandi apostoli buzdítás 41. pont) - Tehát, ezek szerint, a
megoldás kulcsa a tanúk kezében lenne? De vajon ez csak nagy események
kiváltságos tanúira áll, vagy a mindennapok kis embereire és apró eseményeire
is? Korunk passzivitását érzékelve semmit sem veszíthetünk, ha átgondoljuk, és
esetleg ki is próbáljuk a pápa megállapításának valóságtartalmát.
De hogyan kezdjünk hozzá? Én, személy szerint miről tanúskodhatok? Munkámmal,
tapasztalataimmal, teljesítményeimmel, esetleg véleményemmel előhozakodhatok-e?
Ezek valójában senkit sem érdekelnének! - s ha mégis elhangzanának, akkor
az öndicséretnek, hencegésnek vagy kérkedésnek tűnne mások szemében, de semmi
esetre sem hiteles tanúskodásnak. Persze egy dologról azért hitelesnek tűnne
önvallomásom, ha a népek apostolához hasonlóan, saját gyengeségemről beszélnék.
Ez jól hangzana, és senki sem kételkedn e bennük, de azon túl más értelme nem is
lenne neki.
Szóval keresem a tanúskodás módját, s lám-lám máris tévúton jártam, mert azokat
a fölösleges lefetyeléseket vettem sorra, amelyekben - teljesen értelmetlenül -
zajlik a mindennapi életünk. Mert hát ki is lehet tanú? Tanúvá az az ember
válik, aki többnyire kívül áll a konkrét eseményen, de véletlenül, vagy
készakarva mégis jelen van egy bizonyos történésen, és hitelesen el tudja
mondani, hogy ott mi is történt. Nem magáról beszél, hanem másokról, minden
érdek és befolyásoltság nélkül. Ezáltal akarva, akaratlanul hiteles tanúvá
válik.
Most egy kis szünetet kell tartanom. Csendes magányomban engedem, hogy
megelevenedjenek élményeim. Olyanok, amelykehez semmi érdemem sem fűződik, csak
egy szerencsés pillanatban ott voltam, elleshettem, megláthattam vagy
meghallhatom azokat. Döbbenetes élmények és csodálatos titkok részese vagyok,
amint ezek az események előbújnak emlékezetem mélyebb rétegeiből.
Például szembe jön velem az a férfi, aki negyven éven keresztül várta vissza
hűtlen feleségét. Végül visszakapta.: megöregedve, betegen és eltaszítva. Ő, az
igazi férj ezzel mit sem törődve megható figyelmességgel ápolta, gondozta,
szeretetének megannyi figyelmességével ellátta életében, és sírját látogatva
halálában is. Miért? Mert igaz férfi volt, esküjének megtartásánál csak a
szeretete volt nagyobb. Mindannyian, akik ismertük őt, eltörpültünk mellette. A
jók azért érezték kicsinek magukat hozzá hasonlítva, mert őket ilyen heroikus
helytállásra nem próbálta meg az élet, s maguk sem voltak biztosak abban, hogy
megállták volna helyüket, a gyengék pedig pontosan gyarlóságuk okán.
Tanúskodom azokról a hadifoglyokról, akikről 70-80 éves korukban tudtam meg
egy-egy bizalmas beszélgetés során, hogy min mentek keresztül, amiről még
szűkebb környezetük sem tudott, csak azt látta, hogy dolgos, áldozatos és
példamutató életet élnek. Akikről most tanúskodom, azok nem katonák voltak, és
még csak nem is férfiak, hanem gyenge nők, akiket kis-koruk ellenére ellenséges
kato nák az utcán szedtek össze, és elhurcoltak évekig tartó kényszermunkára.
Micsoda hitről, tisztességről és életerőről tettek tanúbizonyságot!
Gyűlöletmentes lelkierőben élték korlátozott szabadságban egész életüket.
Tanúskodom egy állami gondozott kislányról, akit egy hétvégi hazalátogatása
alkalmával eszeveszett módon megvert részeg apja; s mikor azt kérdeztem tőle,
hogy "most már nem is mész haza?" Szelíden csak annyit válaszolt: "De igen. Hát
mégis az apám."
Tanúskodom arról az alföldi tanyasi bácsiról, aki advent idején éjszaka három
órakor fölkelt. Megmosakodott a már este előkészített lavórból, beöltözött
ünnepi téli gúnyájába, s elindult gyalog a csillagfényes sziporkázóan hideg téli
rónán a mintegy tíz kilométerre lévő templom hajnali szentmiséjére. Igyekezett,
mert már egy hete számadásra készült lelkében Ura és Istene színe előtt, és most
a feloldozást is meg akarta kapni. Fiatal káplán ült a nyitott gyóntatószékben,
de ez a körülmény most őt nem zavarta. Számára Jézus szava volt fontos: "Én
feloldozlak téged bűneidtől." - Tanúsítom, hogy azon a téli hajnalon valami
fenséges találkozás élményével lett gazdagabb a tanú lelke is.
Tanúskodom egy (és még százezer) édesanyáról, aki kivárva azt a pillanatot,
amikor egyedül lehetett a templomban, ahol pólyás babáját az oltár elé helyezve
bizalomteljes imádság keretében felajánlotta magzatát a Jóistennek.
Most veszem észre, hogy míg egyik-másik élményemről tanúskodom, addig garmadával
bújnak elő, szinte megszámlálhatatlan sorban a többi élményeim is. Ezek annyira
igazak és szépek, hogy már-már éterieknek tűnnek, pedig itt történtek és ma is
történnek köztünk, a mi elfásult és érzéketlen korunkban. - Úgy látszik, hogy
még nincs minden veszve! Az igazi értékek ma is ott élnek az emberi szívek
mélyén. Ezek szelídségük ellenére hatalmas erővel bírnak; túlélnek minden
akadályt, mert személyes örök értékek.
Dr. Balázs Pál
|